Autorska metoda nauczania gry na fortepianie

świadomego czytania nut oraz myślenia muzycznego
dla dzieci od 4 roku życia

Metoda, opracowana przez założycielkę szkoły Ludmiłę Bas jest wynikiem wieloletniej praktyki pedagogicznej. Jest to przykład kreatywnej pedagogiki, która opiera się na różnorodnych twórczych formach zajęć i zabaw, głównym celem których jest stworzenie atmosfery, pozwalającej rozwijać i kształtować u ucznia nie tylko zdolności muzyczne, ale również te cechy, które umożliwiają dalsze profesjonalne nauczanie.
Cały program przedszkolnego nauczania gry na fortepianie składa się z 3 etapów. Pierwszy etap – jest etapem gier i zabaw, wprowadzających małego ucznia do świata muzyki przygotowujący do nauki gry na fortepianie. Drugi etap opanowanie podstawowych elementów technicznych, przybliżenie do „malowania dźwiękami”. Dopiero trzeci etap nauki jest etapem w pełni świadomej pracy nad utworem muzycznym, jego artystycznym wykonaniem, ze rozumieniem treści, języka i budowy, co w pigułce odzwierciedla pracę dorosłego pianisty.

DLACZEGO W WIEKU 4-5 LAT?

Najlepszym, najbardziej „wdzięcznym” wiekiem jest wiek pomiędzy czwartym a piątym rokiem życia, nazywanym w psychologii wiekiem „równowagi przedszkolnej” lub „złotym okresem”. Tylko w tym wieku dziecko posiada unikatowe zdolności do naśladowania, tak zwanego „małpowania”, co pozwala bez większego wysiłku przyswajać wiedzę. Tylko w tym wieku tempo jego intelektualnego rozwoju wielokrotnie przewyższa tempo rozwoju dziecka w wieku szkolnym. Naturalne zapotrzebowanie w akceptacji społecznej i dążenie do rywalizacji przez zabawę pomogą mu pozbyć się frustracji, osiągnąć pozytywne rezultaty i założyć fundamenty, na których można będzie budować dalszy profesjonalny rozwój. Im wcześniej dziecko rozpocznie regularne zajęcia, tym mocniejsze i solidniejsze te fundamenty powstaną.

WPŁYW MUZYKI NA ROZWÓJ DZIECKA

Muzyka stymuluje rozwój mózgu i układu nerwowego. Słuchana w dzieciństwie ma wpływ na odbieranie bodźców dźwiękowych w ciągu całego życia, pomaga budować neuronowe drogi, które wpływają na naukę języków, rozwój pamięci i poczucie przestrzeni. Poprawia również koncentrację, pomaga w zapamiętywaniu, ułatwia naukę czytania i pisania, podwyższa motywację, opóźnia objawy zmęczenia, harmonizuje napięcie mięśniowe oraz poprawia koordynację ruchową. W wieku przedszkolnym formuje się 50% mózgu.

FORMY ZAJĘĆ

FORMY ZAJĘĆ SĄ UZALEŻNIONE OD WIEKU DZIECKA

  • Zajęcia indywidualne przy fortepianie: 2 razy w tygodniu po 30 min.
  • Zajęcia grupowe (rytmika i zajęcia kreatywne):2 razy w tygodniu po 45 min.
  • Od 6-go roku życia dzieci biorą udział w zajęciach Teatru muzycznego.

PODRĘCZNIKI DLA NAJMŁODSZYCH

SZKOŁA ZAPEWNIA SZEREG PODRĘCZNIKÓW, OD PODRĘCZNIKÓW PRZYGOTOWANYCH DLA DZIECI W FORMIE WZBUDZAJĄCEJ ICH ZAINTERESOWANIE

Każdy podręcznik zawiera wiele zabaw: kolorowanki, układanki, naklejki, „dom nutek”.
Wszystko to służy do przyswojenia przedszkolakiem muzycznej wiedzy w sposób dostępny i zrozumiały.
Podręczniki zawierają zestaw piosenek i utworków, ułożonych w taki sposób, aby dziecko mogło opanować je w krótkim czasie i czerpać radość z wykonanej pracy.
Każdy z nich ma ilustrację i tekst słowny. Granie i równoczesne śpiewanie znacząco wpływa na rozwój słuchu muzycznego, pamięci i wyobraźni emocjonalnej, a obrazki – na zrozumienie treści wykonywanej muzyki.

ZOBACZ NASZE LEKCJE

OPINIE O METODZIE

Recenzja o metodzie Ludmiły Bas od Olgi Łazarskiej, pianistki, st. wykładowcy Akademii Muzycznej w Krakowie przedmiotu ``Metodyka gry na fortepianie z literaturą pedagogiczną``

Metoda Ludmiły Bas mieści w sobie wszystko, co można ofiarować najmłodszym: miłość , doświadczenie, pasję, świadomość potrzeb drugiego człowieka i otwarcie na niego, inicjatywę, kreatywność przekutą w działanie, czas i zaangażowanie.

Co wyróżnia metodę Ludmiły Bas na tle innych powstających czy już istniejących na naszym rynku? Po pierwsze – podejście do zagadnienia; pani Ludmiła uczy dzieci wyrażać siebie poprzez dźwięki, uczy zawierać w muzyce wszystkie emocje i odczucia związane z życiem małego człowieka, jego duże i małe smutki, radości, myśli; uczy, że dźwięki to naturalna i bliska sercu wypowiedź, że muzyka to najlepsza i najwierniejsza przyjaciółka. Wielką wartością metody jest ukierunkowanie jej na tych najmłodszych– przedział wiekowy dzieci, dla których jest stworzona to 4-6 lat. To trudny, jednocześnie bardzo wdzięczny czas do rozpoczynania nauki gry na fortepianie; Pani Ludmiła …stosuje odpowiednie dla nich metody mnemotechniczne, proponuje im do samodzielnej pracy znakomicie opracowane i głęboko przemyślane od strony treści „Kolorowanki na fortepian”, wykorzystując i bazując na naturalnej ciekawości świata i bezgranicznej ufności dziecka w tym wieku.

Zróżnicowane, odnoszące się do znanego dzieciom świata bajek i zabaw są doskonałym uzupełnieniem codziennej aktywności dziecka, wprowadzając je niemal mimochodem w świat muzyki, jej języka i ekspresji, a w kolejnej fazie – zapisu graficznego.

Materiały zostały opracowane chronologicznie, w kolejności wprowadzania zjawisk muzycznych do życia dziecka, adekwatnie do jego percepcji i podzielone na trzy etapy – odpowiednio dla każdego roku 1 etap. Będą fantastyczną pomocą dla absolwentów uczelni muzycznych rozpoczynających swą pedagogiczną przygodę, przewodnikiem po świecie dziecięcych fantazji, na naszym rynku unikatowym.

Z głębokim przekonaniem polecam Państwu wydawnictwo Pani Ludmiły Bas, sądzę, że zapoznanie się z jej metodą powinno należeć do obowiązków każdego pedagoga pracującego z małymi dziećmi, a z uwagi na profesjonalizm i wnikliwość z jaką potraktowane zostały zagadnienia w jej metodzie, powinna być rozpowszechniona i ogólnie dostępna.

Pani Ludmile życzę wielu pięknych lat pracy i nieustającego entuzjazmu.

Olga Łazarska

Kraków, 1.08.2018 r.

Recenzja o metodzie Ludmiły Bas od Olgi Rusiny, pianistki, wykładowcy fortepianu Akademii Muzycznej we Wrocławiu

Współczesna rzeczywistość szkolna stawia przed nauczycielem muzyki coraz większe wymagania. Prawdziwa artystyczna pedagogika  jest twórczością, zakłada fundament wiedzy oraz umiejętności zrozumienia „języka muzyki”, ujawnia oraz rozwija  emocjonalną inteligencję ucznia, odkrywa talenty.

Myślę, że jednym z podstawowych zadań w pedagogice muzycznej było i jest nauczanie zrozumienia „mowy muzycznej”, opanowanie sztuki mówienia dźwiękami, wychowanie w miłości do muzyki.

Rola pedagoga  jest bardzo ważna od samego początku nauczania dziecka muzyki. Mój profesor – Jakub Milstein,  zawsze podkreślał, że dzieci trzeba uczyć tak samo jak dorosłych, tylko jeszcze lepiej. Właśnie pedagog jest odpowiedzialny za rozwój myślenia muzycznego, profesjonalnych cech oraz wzbogacenia emocjonalnego świata młodego muzyka. Muzyka jest sztuka malowania dźwiękami. Rozwój twórczej wyobraźni jest pierwszym kluczem w poszukiwaniu dźwięku, a poszukiwanie dźwięku jest podstawą techniki warsztatowej w graniu na każdym instrumencie muzycznym.

Im wcześniej dziecko będzie miało do czynienie ze światem muzyki, tym lepiej będzie dla rozwoju jego własnej osobowości.

Kilka lat temu miałam możliwość zapoznania się z autorską metodą nauczania muzyki dzieci od czwartego roku życia przez Panią Ludmiłę Bas i muszę powiedzieć, ze zrobiła na mnie duże wrażenie. Pani Ludmiła Bas jest osobą niezwykle utalentowaną, praca z dziećmi jest jej pasją. Jej autorska metoda nauczania dzieci muzyki jest bardzo twórcza i polega na rozumieniu emocjonalności dziecka, jego potrzeb myślenia obrazowego oraz bezpośredniego reagowania na „język muzyki”, a metoda nauczenia dzieci gry na fortepianie opiera się na zabawie ze światem dźwięków i sprawia dziecku prawdziwą radość. Oprócz tego autorska metoda Pani Ludmiły Bas bazuje na wieloletnim doświadczeniu oraz kontynuacji najlepszych tradycji muzycznej pedagogiki.

Uważam, że jej metoda pracy z dziećmi od czwartego roku życia zasługuje na wielkie uznanie oraz rozpowszechnienie wśród nauczycieli szkół muzycznych jako podstawy wdrażania małych dzieci w świat muzyki.

Olga Rusina

15.01.2013 r., Wrocław

Recenzja o metodzie Ludmiły Bas od Małgorzaty Kuśnierz, wieloletniego pedagoga nauki gry na fortepianie

Jeżeli szukasz ciekawie opracowanej szkoły pianistycznej, to ją znalazłeś! “Kolorowanki na fortepian” są świetnym, całkiem nowym i chyba jedynym tak dobrym sposobem dotarcia do bardzo małego ucznia (4-5-latka) poprzez muzykę.
(przy umiejętnym prowadzeniu zajęć przez pedagoga).

Autorka – Ludmiła Bas – kompozytor i pedagog jest bardzo kreatywną i niezwykle ciekawą osobowością.
Jej wieloletnie doświadczenia w pracy z małymi dziećmi, doskonała intuicja i pomysłowość sprawiają, że poprzez utwory, które komponuje, pobudza wyobraźnię dziecka.
Praca z podręcznikami L.Bas i jej kompozycjami, jest ogromną przyjemnością i bardzo dużym ułatwieniem pracy dla pedagoga. Osobiście dla mnie – wielką inspiracją!

mgr Małgorzata Kuśnierz

wieloletni pedagog nauki gry na fortepianie

19.03.2018r., Bolesławiec

Opinia od mamy ucznia

Do szkoły pianistycznej Pani Ludmiły Bas trafiliśmy zupełnym przypadkiem, nie widziałam u syna szczególnego zainteresowania muzyką ani zdolności. Nauka gry na pianinie miała być formą budowania pewności siebie i ogólnego rozwoju dziecka. Pani Ludmiła jest jednym z najlepszych pedagogów jakich poznałam (a znam ich wielu, sama jestem nauczycielem). Sama metoda uczenia się przez zabawę spowodowała, ze moi obydwaj synowie (6 i 4 lata) nie mogą się doczekać kolejnych zajęć. Poza tym indywidualne podejście do każdego ucznia, umiejętność wczucia się w nastroje małego dziecka i przeprowadzanie go przez trudniejsze momenty w uczeniu się są niesamowite. Poza umiejętnością grania na instrumencie dzieci nabrały pewności i wiary w siebie – jeszcze pół roku temu żaden z chłopców nie wyszedłby na scenę.

Polecam Szkołę Pianistyczną Pani Ludmiły wszystkim dzieciom, nawet tym które nie przejawiają super – zdolności w tym kierunku – bo może akurat, tak jak w naszym przypadku, okaże się że w dziecku jednak jest talent, tylko potrzebuje on odpowiedniego nauczyciela-pasjonata.

Barbara Mordarska

28.03.2018 r., Nowy Sącz

Opinia ojca uczennicy

Szkoła i metoda pracy z dziećmi p. Ludmiły Bas przynoszą doskonałe efekty. Dziecko, które z przyjemnością zaczyna się uczyć tajników muzyki i gry na fortepianie w wieku lat czterech to duża radość i duma rodziców.

Po ukończeniu nauki w szkole I stopnia dziecko umiejące bawić grą na instrumencie i grające dla własnej przyjemności jest spełnieniem naszych oczekiwać i pragnień.

Przez cały okres nauki w szkole p. Bas była zwracana uwaga na ogólny rozwój dziecka i podejmowane wiele działa mających na celu rozwiniecie wrażliwości artystycznej i naturalnych predyspozycji dzieci. Były organizowane dodatkowe przedsięwzięcia takie jak koncerty tematyczne, recitale dla uczniów, przesłuchania z udziałem rodziców, kolędowania wewnątrzszkolne a rodzinne jak również przedstawienia muzyczne na profesjonalnych scenach gdzie dzieci występowały w pełnej scenografii.

Mogę polecić szkołę p. Ludmiz jako miejsce gdzie dziecko rozwinie swoje umiejętności, wrażliwość i inteligencję jak również jako miejsce gdzie dowie się, że sukces wymaga pracy i cierpliwości.

Andrzej H. ojciec Zosi absolwentki

Prywatnej Szkoły Pianistycznej Ludmiły Bas

12.06.2018 r., Nowy Sącz